Rukola vás obohatí

19. března 2015 v 9:55 | čajovna |  Babiččina zahrádka


Rukola či roketa je výtečná jarní salátová rostlina. Má hladké tmavě zelené lístky podobající se pampelišce. Možná i to vypovídá o její lehce nahořklé, štiplavé chute s příchutí hořčice. Její oblíbenost roste mimo jiné také kvůli vysokému obsahu vitamínů a dalším tělu prospěšným látkám. Můžete si ji vypěstovat i doma za oknem, na balkoně či jako řeřichu na vlhčené buničině. Je nenáročná, rychle klíčí a velmi bujně roste. Budete tak mít canny zdroj vitaminu vždy po ruce.
Rukola se pyšní, kromě velmi vysokého vitaminu C, zejména velkým množstvím vitaminu B9, neboli kyseliny listové. Dále obsahuje vitamíny B1, B2, B3, B5, B6, vitamín A, E, a menší množství vitamínu K. Z minerálů je bohatá hlavně na vápník, draslík, fosfor a hořčík, obsahuje ale i mangan, železo a selen. Za zmínku jistě stojí také relativně vysoký obsah beta-karotenu. Obecně je ale rukola dobrá pro zdravé trávení, krvetvorbu, na pročištění krve a cév. Funguje jako lék proti únavě a pomáhá i přirozené obranychopnosti organismu. Její léčivé
schopnosti jsou opravdu k nezaplacení. Díky vitamínu C a právě beta-karotenu má rukola dobré antioxidační účinky. Tyto dvě látky neutralizují volné radikály, které by jinak mohly poškodit buňky a způsobit až vznik karcionomu. Beta-karoten společně s vitamínem E snižuje pravděpodobnost zánětu oka a také stimuluje imunitní systém. Rukola odstraňuje plynatost, působí protizánětlivě, normalizuje hladinu cukru v krvi. Preventivně působí proti rakovině a kardiovaskulárním onemocněním. Je také dobrou prevencí proti osteoporóze tím, že zabezpečuje budování kostní hmoty. Jako téměř každá bylina s nahořklou chutí, i rukola pročišťuje a podporuje funkci jater, čistí ledviny a je močopudná. Detoxikuje organismus, dodává tělu energii a podporuje funkci mozku. Je to výtečná zelenina při hubnutí.
Rukola se dává zejména do salátů, dá se však zkombinovat skoro s jakoukoliv zeleninou. Hodí se také k sýrům, těstovinám, na pizzu i do tortilly. Přidat ji můžete také do špaget s česnekem orestovaným na olivovém oleji a sušenými rajčaty. Zajímavé je také pesto z rukoly, česneku, olivového oleje, piniových oříšků a parazánu. Vitamíny obsažené v rukole jsou rozpustné v tucích, měla by se tedy podávat s rostlinným tukem, například olivovým nebo konopným olejem.
Salát rukola můžeme jen doporučit. Její pikantní chuť osvěží nejen smysly, ale i celé tělo. Obzvlášť teď v předjaří, kdy bojujeme s únavou. Zkuste sníst denně porci hořkých zelených lístků, probudí vás z jarní únavy a ještě si pochutnáte.



Zdroj: Jiskra Benešov
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jarmila* Jarmila* | Web | 19. března 2015 v 10:25 | Reagovat

Úžasná rostlina. Pokusím se ještě sehnat semena.

2 Intuice Intuice | E-mail | Web | 20. března 2015 v 19:17 | Reagovat

Další z šikovných rostlinek, mám ji ráda. :-)

3 Jitka B. Jitka B. | Web | 27. března 2015 v 17:41 | Reagovat

Je sice zdravá, ale já si nemůžu pomoct, rukola mi chutná jako nějaký salát zalévaný motorovým olejem a pěstovaný v nějaké silně zamořené průmyslové oblasti :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama